sugar glider

salam...lme emotikon01x update blog nie kan?? sian kat blog nie.. hmm, bkn ape.. Ayh dah buat peraturan baru lah.. on9 hanye pde ary Ahad.. OMG!!takot lecehlah lau camnie...x pe ar.. simpan dulu cerita tdi. sekarang emotikon01 nak cter psl sugar glider.. spe yang tau sugar glider 2 ape?? yg x tau 2, mri bce n3 nie.. hmm, tpi yg plg pntg sugar glider 2 bkn makananape n bkn jge gula² lolipopye..
ini dye sugar glider..

emotikon01 suke sgt ngan binatang nie lepas bce blog Akak Ynna..
dye ade bela suger Glider nie.. name dye Adora.. kowang nak tahu lebih lanjut ttg sugar glider nie x?? bce nie..

SUGAR GLIDER(Pretaurus Breviceps)
Origin Class : Mammalia
Subclass : Marsupialia
Order : Diprotodontia
Suborder : Phalangerida
Superfamily : Petauroidea
Family : Petauridae

apa itu sugar glider ?
sugar glider adalah haiwan marsupial berasal dari Australia, dan sebahagian daripada Indonesia dan New Guinea. Haiwan ini bukan tergolong dlm spesies tupai terbang, dan diklasifikasikan sbg haiwan exotik di amerika. Haiwan ini adalah haiwan nocturnal,iaitu berjaga dan mencari mknn pada mlm hari dan tidur sepanjang siang.

Dari mana datangnya nama SUGAR GLIDER?
Nama sugar glider datangnya dari pemakanan mereka yg makan buah-buahan yg manis (SUGAR atau HONEY) dan glider dari tingkah laku mereka yg melompat dan menjunam menggunakan membran yg dinamakan patagium.

jangka hayat?
jangka hayat haiwan ini di dalam hutan adalah 4 tahun. tetapi kebanyakan sugar glider yg dibela, boleh hidup sehingga mencapai 12 hngga 15 tahun kerana dijaga pemakanan mereka.

pemakanan sugar glider?
sugar glider hidup dgn memakan buah-buahan spt epal,pear,jambu,betik,tembikai,mangga, dan pelbagai lagi jenis buah-buahan dan sayur-sayuran spt lobak, bak choy,sawi, kangkung dan lain2..
selain itu ,mknn tambahan juga diperlukan utk memperolehi nutrisi lain spt kalsium,protein dan vitamin ..


hmm, dah bace?? Aind mmg nak sangat bela SG nie tpi harga dye bk n mrh tau.. plg kurang pn RM 200-500.. hmm, tpi emotikon01 ttp brazam nak bela satu ary nnt.. skrg nie tgk gambar pn jd lah..smile



ok, bubye allz..

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Tutorial: Letak Facebook share button di blog

Resepi: Kek Batik Sarawak/Milo

tutorial:hover berpelangi